top of page
Zoeken
  • Foto van schrijveramber_glutenblij

How to: Glutenvrije ontbijtmand!

Jullie zagen het misschien al passeren op mijn Instagramaccount. Mijn grootmoeder die net als ik aan coeliakie lijdt, werd dit weekend 70 jaar. Daarom verraste ik haar met een glutenvrije ontbijtmand vol zelfgemaakte glutenvrije baksels! Ik kreeg al verschillende vragen naar receptjes dus deel ik in deze blog wat ik allemaal in de mand stopte en de receptjes die ik hiervoor gebruikte.

 

Voor deze ontbijtmand, bakte ik verschillende broodjes en gebakjes. De recepten vond ik zelf online, maar hieronder plaats ik een overzichtje van de baksels en hun recept.

  • Glutenvrije broodjes met pompoenpitten

Hiervoor gebruikte ik het recept voor Glutenvrije bonte broodjes van Schär. Deze broodjes zijn op basis van Mix B - Brot Mix en zijn heel erg makkelijk om te maken! Het beslag plakt niet en is goed vormbaar. Voordat ik ze in de oven deed, strooide ik er nog wat pompoenpitten op.

  • Glutenvrije broodjes met rozijnen en amandelspijs

Deze broodjes maakte ik met hetzelfde recept als de broodjes met pompoenpitten. Ik besloot ze zelf nog wat op te pimpen door rozijnen aan het beslag toe te voegen. Om er een soort stol van de maken, maakte ik een klein beetje amandelspijs volgens het receptje van Laura's Bakery. Ik maakte een kuiltje in het gevormde broodje en vulde dit met de amandelspijs, waarna ik het broodje weer dichtvouwde.

  • Bananen- walnootbrood

Opnieuw een recept dat ik terugvond op de website van Schär. Hiervoor gebruik je de Mix It Dunkel waardoor je een perfecte balans verkrijgt tussen een brood -en cakestructuur met een subtiele banaansmaak.


  • Blauwe bosbes muffins

Tussen al het brood koos ik er ook voor om er enkele muffins bij te stoppen. Hiervoor gebruikte ik opnieuw een recept van de Schär-website. Deze gebakjes worden gemaakt met de Mix C - Kuchen & Kekse. De muffins komen heel mooi omhoog en krijgen een goudbruine kleur. Ze waren lekker, maar een beetje aan de droge kant. Bij een ontbijt als dit kan je er een beetje boter opdoen waardoor ze perfect zijn!


  • Kaasbroodjes

Naast al het zoete gebak leek het me ook wel fijn om een hartig broodje toe te voegen. Ik maakte dus glutenvrij bladerdeeg volgens een recept van de website 'Happy Glutenfree'. Ik rolde het deeg uit en sneed het in driehoekjes. Ik bekleedde deze driehoekjes met Parmezaan en Emmentaler en rolde ze op tot croissantjes. Tenslotte besmeerde ik ze nog met een geklutst ei voor een mooie goudbruine kleur. Het bladerdeegrecept was het beste dat ik ooit al probeerde! Niet kleverig, niet brokkelig en heel handig te bewerken. Een echte aanrader dus!


  • Bruin brood van Peak's Free From

De gewone sneetjes brood die ik aan de mand toevoegde, maakte ik met de bruine broodmix van Peak's Free From. Een van mijn favoriete broodmixen!

  • American Pancakes

Tenslotte bakte ik ook nog glutenvrije American Pancakes! Ik vond het recept op de website van een magazine. De pannenkoekjes zijn enorm makkelijk om te maken en heel erg zacht en fluffy! Ik raad aan om het zeker eens uit te proberen.



Naast al mijn baksels, voegde ik ook nog enkele andere dingen toe aan de ontbijtmand om ze helemaal af te maken! Hier kan je natuurlijk eindeloos in variëren naargelang de smaak van de persoon waaraan je de mand cadeau doet. Ik koos voor de volgende dingen.

  • Yoghurt

  • Granola (zelfgemaakt volgens mijn eigen recept)

  • Ham

  • Kaas

  • Confituur

  • Boter

  • Kip curry

  • Hagelslag

  • Honing

  • Thee

  • Vers fruitsap

  • Marsepein (glutenvrij uiteraard!)

 

Bij deze hebben jullie een beeld gekregen van de glutenvrije cadeaumand die ik maakte! Ik hoop dat het jullie heeft kunnen inspireren om ook eens iemand te verrassen op deze manier, of jezelf natuurlijk te verwennen met één van de receptjes!


280 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page