top of page
Zoeken
  • Foto van schrijveramber_glutenblij

Recept: Herfstgranola met pompoen

Ik moet het eerlijk toegeven. Na al het goede weer van de afgelopen maanden, ben ik eigenlijk wel blij dat de herfst in het land is! Weer tijd om de dekentjes, kaarsjes en warme drankjes boven te halen en lekker vroeg in de zetel te ploffen. Daarnaast zijn er natuurlijk de herfstsmaakjes waar ik ontzettend van hou en ook graag mee aan de slag ga. Pompoen, nootmuskaat, kaneel, speculaas,... Het zijn maar enkele voorbeelden van dingen die meteen met dit seizoen geassocieerd worden. Ik experimenteerde daarom met pompoen in mijn granola te gebruiken en ik moet zeggen dat het me enorm is bevallen! Hieronder deel ik het recept met jullie.

 

Ingrediënten:

  • 250 gram havervlokken

  • 100 g gepofte rijstvlokken

  • 50 g pompoenpitten

  • 50 g walnoten

  • 50 g gedroogde abrikozen in stukjes gesneden

  • 100 g pompoenblokjes (vers of diepvries)

  • 1 el kokosolie

  • 1 el kaneel

  • 2 el honing




Bereidingswijze:

Begin met het maken van de 'pompoenpuree' die door de granola zal gaan.

Verwarm de oven voor op 180°C en zet de pompoenblokjes 10 minuten in de oven. De laatste 3 minuten zet je de oven op grill-stand. Haal de pompoenblokjes uit de oven en doe ze in een pannetje met de kokosolie, kaneel en honing. Voeg gerust wat meer honing of kaneel toe als je dat wenst. Zet even op het vuur en pureer de massa.


Meng in een pot de havervlokken, rijstvlokken, pompoenpitten, walnoten en gedroogde abrikozen door elkaar. Voeg hierbij de gepureerde pompoen en roer door elkaar tot het mooi verdeeld is.

Doe de granola op een beklede bakplaat en plaats voor 8 minuten in een voorverwarmde oven van 180°C. Na deze 8 minuten haal je de bakplaat uit de oven, roer je alles eens door elkaar en zet je het er nog eens 5 minuten in. Haal uit de oven en laat afkoelen. Wanneer de granola volledig afgekoeld is, doe je hem in een weckpot of goed afgesloten plastieken pot. Combineer de granola met yoghurt of kwark en je ontbijt is helemaal herfstproof!



 

Ik vond het zeer interessant om te experimenteren met een groente in mijn granola en wil dit in de toekomst zeker nog proberen! Als je mijn recept hebt uitgeprobeerd, aarzel dan niet om me dit te laten weten of te taggen in een foto op Instagram!

67 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page