top of page
Zoeken
  • Foto van schrijveramber_glutenblij

Hoe maak ik mijn Granola?

Onder het mom van 'wat je zelf doet, doe je beter' kies ik er vaak voor om mijn granola zelf te maken. Naast de grote hoeveelheid aan lekkere glutenvrije ontbijtgranen die al op de markt zijn en waarvan ik er ook al veel uitprobeerde (hierover binnenkort meer), zijn er op deze manier talloze mogelijkheden om zelf te experimenteren met ingrediënten en smaakcombinaties. So, why not? Hieronder deel ik wat ik zoal aan mijn granola toevoeg en hoe je hierin kunt variëren!

 

Ingrediënten:

  • 250g havervlokken

  • 250g granen/zaden/pitten/noten (ik gebruikte gepofte rijst en een superfoodmix)

  • Een extraatje naar keuze (ik koos voor donkere chocolade met cacaonibs)

  • 2 eetlepels zonnebloemolie

  • 4 eetlepels honing

  • Enkele druppels amandelextract


Zoals ik al zei kan je eindeloos variëren in ingrediënten en smaakcombinaties. Zo kan je de gepofte rijst bijvoorbeeld vervangen door gepofte quinoa of boekweit en kan je de superfoodmix inruilen voor pompoenpitten, sesamzaadjes, amandelnoten, hazelnoten,... De mogelijkheden zijn eindeloos. Ik kies er ook altijd voor om nog iets extra toe te voegen aan mijn granola. Denk maar aan cacaonibs, gedroogde vijgen, dadels, of rozijnen. Tenslotte bepaal je welk smaakje je aan je ontbijtgranen wil geven. Ik koos deze keer voor amandelextract, maar ook vanille-extract, cacaopoeder of kaneel zijn echte aanraders.


Bereidingswijze:

Verwarm de oven voor op 180°C. Weeg alle droge ingrediënten af en voeg ze samen. Als je chocolade of gedroogde vruchten toevoegt, snijd deze dan in kleinere stukjes alvorens ze toe te voegen. Voeg de zonnebloemolie en honing toe en roer alles door elkaar. Bekleed een bakplaat met aluminiumfolie of bakpapier en leg het mengsel hierop. Zet in de oven en haal de bakplaat er na ongeveer 7 minuten uit om alles eens door elkaar te mengen. Schuif de bakplaat opnieuw in de oven voor 5 tot 7 minuten. Wanneer de granola een goudbruine kleur heeft, is hij klaar.

Laat de granola afkoelen en stop hem daarna in een goed afgesloten pot of bokaal. Enjoy!



90 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page