top of page
Zoeken
  • Foto van schrijveramber_glutenblij

SOS Glutenvrij brood!

Ik denk dat ik voor velen kan spreken wanneer ik zeg dat brood toch één van de meest cruciale dingen is binnen een glutenvrij dieet. We zijn allemaal gewend aan onze boterhammetjes met beleg bij het ontbijt of de lunch, maar bij een glutenintolerantie is dat niet zo vanzelfsprekend! Het is voor mij dan ook al een ware zoektocht geweest naar brood dat toch enigszins lijkt op 'echt' brood en waarna ik geen vijf liter water moet drinken om de droogte weg te spoelen. Omdat zelf brood bakken niet altijd een optie is, geef ik jullie hier mijn favoriete broodsoorten!



 

1. Train De Vie

Nummer één van het lijstje, maar ook zeker en vast de topper! Nadat ik deze webshop ontdekte op de Glutenvrije Wintermarkt van de Vlaamse Coeliakievereniging ging er een wereld voor me open en eet ik bijna geen ander brood meer. Hun brood smaakt goed en heeft een enorm zachte structuur wat bij glutenvrij brood niet vaak voorkomt. Ze hebben verschillende broodsoorten, maar mijn favorieten zijn het witte brood, het brood met zonnebloempitten en het zwarte woudbrood. Op hun webshop kan je heel makkelijk bestellen en thuis laten leveren of afhalen bij een afhaalpunt. Ben je dus op zoek naar zacht en luchtig brood? Bestel dan zeker eens bij Train De Vie!

2. Delhaize

Ook supermarktketen Delhaize probeert de glutenvrije eters zoveel mogelijk te voorzien. Zij voegden een tijdje geleden naast hun voorverpakt brood ook vers glutenvrij brood toe aan hun assortiment. Het is te vinden op de bakkerij-afdeling tussen het 'normale' brood, maar zit in goed afgesloten broodzak waardoor kruisbesmetting vrijwel onmogelijk is. Het meergranenbrood is mijn favoriet. Ook het witte is lekker, maar dat stop ik eerst in de broodrooster omdat het snel sponzig smaakt. De sneetjes zijn ook ideaal voor croque monsieurs! Bron

3. Schär Pain Campagnard Uiteraard mag ook Schär niet ontbreken in dit lijstje. Hoewel ik hun brood niet altijd even lekker vind en er al snel een speciaal smaakje aan kan zitten, ben ik wel fan van het Pain Campagnard. Dit brood vind ik ideaal om een luxueuzere boterham mee te maken waar veel beleg aan te pas komt. Doordat het grote, dikke sneden zijn zal het brood niet snel breken of brokkelen, wat bij sommige glutenvrije broodsoorten wel het geval is. Stop het brood eventjes in de broodrooster en het smaakt nog beter!

4. Schnitzer Panini Vital

Naast gewone sneetjes brood is het natuurlijk altijd fijn om ook eens af te wisselen met pistoletjes. De Panini Vital broodjes van Schnitzer zijn dan ook mijn ultieme favoriet. Ze zijn heel krokant langs de buitenkant terwijl het broodkruim lekker zacht blijft en de zaadjes zorgen ook voor een extra bite. De broodjes zelf zijn misschien een beetje aan de zoute kant waardoor ze in combinatie met zoet beleg niet aan te raden zijn. Voor een hartig ontbijtje of lunch, zijn deze broodjes dus ideaal! Bron

5. Schär Kaisersemmel Voor wie op zoek is naar een authentiek keizerbroodje zijn de Kaisersemmel-broodjes van Schär de ideale oplossing. In tegenstelling tot de broodjes van Schnitzer zijn deze pistoletjes zowel met zoet als hartig beleg heel erg lekker. Ik stop ze meestal meteen van de diepvriezer in de oven. Zo moeten ze wel iets langer bakken, maar dit zorgt er wel voor dat ze heerlijk krokant worden. Deze broodjes zijn ook ideaal om een hamburger mee te maken! Bron


 

Glutenvrij brood vinden dat niet meteen uit elkaar valt, niet sponzig is, én ook nog eens lekker smaakt is niet bepaald gemakkelijk. Ik hoop dat ik jullie met deze tips toch wat nieuwe dingen kon leren kennen en dat jullie net als ik stilaan je weg vinden in de wereld van het glutenvrije brood! Laat me ook zeker weten welk brood jullie het liefst eten!



374 weergaven1 opmerking

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page