top of page
Zoeken
  • Foto van schrijveramber_glutenblij

Recept: Pompoen-wortelsoep met rode linzen

Hoewel de temperaturen momenteel weer oplopen, vind ik dat het nooit te warm is voor een lekkere kop soep! Een maaltijdsoep vind ik een prima alternatief wanneer ik geen zin heb in een uitgebreide maaltijd en ook een zeer handige oplossing bij tijdsgebrek. Hieronder vind je mijn recept voor een heerlijke oranje soep met rode linzen.

 

Aangezien ik bij het maken van soep meestal op 'gevoel' afga qua ingrediënten en er gewoon de hoeveelheden in doe die me op dat moment goed lijken, plaats ik niet bij elk ingrediënt een hoeveelheid. In de bereidingswijze licht ik de aantallen iets meer toe.

Ingrediënten:


  • 1 ui

  • 1 wortel

  • Pompoenblokjes (ik nam diepvries, maar dit kan ook vers uiteraard)

  • Rode linzen

  • Groentebouillonblokje (Knorr is glutenvrij!)

  • Olijfolie

  • Verse koriander + extra voor de afwerking

  • Kerriepoeder

  • Peper en zout


Bereidingswijze:


Snipper de ui en schil en snijd de wortel in kleine stukjes. Stoof deze aan in een beetje olijfolie totdat de ui glazig is en de wortelen wat zachter zijn. Voeg pompoenblokjes toe en laat mee aanstoven. Ik koos dus voor pompoenblokjes uit de diepvries en liet die van tevoren even ontdooien in de magnetron. Ik voegde ongeveer 250g pompoenblokjes toe. Voeg water toe tot de groenten onderstaan en doe er een bouillonblokje bij. Laat dit onder gesloten deksel staan tot het water kookt. Vervolgens voeg je de rode linzen toe. Ik voegde ongeveer twee eetlepels linzen toe. Hierin kan je variëren; voeg gerust meer of minder linzen toe of laat ze eventueel weg voor een dunnere soep. Kruid de soep met verse koriander, kerriepoeder, peper en zout naar smaak en laat vervolgens zo'n 7-8 minuten doorkoken. Zo kunnen de groenten en linzen garen en kunnen de kruiden hun werk doen. Mix daarna de soep met de staafmixer (of laat ze zo voor een goede bite). Dien de soep op en werk af met enkele blaadjes koriander. Met dit recept maak je ongeveer 4 kleinere porties en 2 à 3 grote.



 

Probeer zeker het receptje uit en laat me weten wat je ervan vond! Veel soep-plezier!

60 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page